שנה חדשה, תחזיות חדשות

שנה חדשה, תחזיות חדשות

בשיווק בדיגיטל, המשותף כמעט לכל ההערכות והתחזיות לקראת 2017 הוא דגש חזק על חידושים טכנולוגיים.

לקראת סוף כל שנה ובתחילת כל שנה חדשה מנסים מומחים לנחש מה יהיו המגמות הבולטות בשנה שמתחילה. רוב הניחושים לקראת 2017 לא מפתיעים. רבים מהם חוזים המשך של מגמות קיימות. בפרסום ובשיווק, למשל, הערכה רווחת היא ששיפור המדידה וההחזר על ההשקעה ימשיכו להעסיק את הענף.

חלק גדול מן המגמות הצפויות קשורות איכשהו לתוכן. תוכן בפני עצמו הוא לא טכנולוגיה, ולאף אחד אין ספק שהתוכן לא רק יישאר חשוב, אלא שהוא יהיה זירה מרכזית שבה יתמקדו מאמצים וחידושים בשנה שמתחילה. אבל ביצירת, בבחירת התוכן, בהתאמה האישית שלו, בקידומו, ובצורות שבהן הוא יופיע, מעורבותה של הטכנולוגיה תלך ותגדל.

אינטליגנציה מלאכותית (AI) הלכה והתקדמה בחודשים האחרונים לתודעתם של מי שעוסקים או מתעניינים בשיווק ובפרסום. עדיין רחוק היום שבו יישומי תבונה מלאכותית יחליפו את בני האדם ויעשו את כל העבודה. אבל בהדרגה נמצאים להם שימושים בעוד ועוד תחומים. הם עדיין לא יכולים להחליף בני אדם ברוב משימות יצירת התוכן, אבל הם דווקא מתאימים מאוד לעזור לבני אדם לנתח את המידע שיעזור להם לפתח את התוכן שישיג את המטרה — מתובנות על אודות הצרכנים והתנהגותם, ועד להתאמת תכנים, אתרים ויישומים למנועי החיפוש של הווה ושל העתיד.

חיפוש הוא אחת הפונקציות הבסיסיות והוותיקות בעולם הדיגיטלי, והוא ממשיך להיות כזה. כל עוד אנשים רוצים מידע ושואלים שאלות, חיפוש ימשיך להיות שימוש מרכזי בפעילות שלהם, ולכן גם אתגר מרכזי בשביל מי שרוצים להופיע בתוצאות החיפוש. העולם שבו פועל החיפוש מתפתח ומשתנה ללא הרף, ויחד איתו משתנות הדרכים שבהם משתמשים אנשים במנועי חיפוש.

מגמה ברורה בשימוש היא מרכזיות המובייל. זו מגמה שהחלה כבר לפני כמה שנים ושממשיכה להתחזק. לשינוי זה יש השלכות לא רק על הצורה שבה מוצגות תוצאות החיפוש אלא גם על מה שאנשים מחפשים. לדוגמה, אנשים מחפשים מידע על דברים שנמצאים סביבם ומצפים למצוא הכוונה ומידע רלוונטי למקום ולזמן שבו נעשה החיפוש. עבור מנועי החיפוש והמשווקים בסביבה, העבודה הזאת היא הזדמנות ואתגר. לכן אפשר לנבא בביטחון שחיפוש במובייל יהיה במרכז תשומת הלב של חברות טכנולוגיה ושל משווקים. לאתגר הזה יש אינספור מרכיבים. מנועי החיפוש (כמו תמיד) יצטרכו לשפר את הרלוונטיות של התשובות שהם מספקים לפי יותר קריטריונים. המשווקים עצמם יצטרכו להבין כיצד "לשכנע" את מנועי החיפוש להביא צרכנים אליהם, וכיצד להבטיח שהתוכן שאליו יגיעו המחפשים יהיה אופטימלי מבחינת התוצאות הרצויות. מנועי החיפוש לא קופאים על שמריהם, ולכן גם עבור משווקים ומפרסמים זאת עבודה שלעולם אינה נגמרת.

גם עצם הדרך שבה משתמשים מנהלים את האינטראקציות שלהם עם המכשירים שדרכם הם צורכים את המידע משתנה. חיפוש טקסטואלי היה וממשיך להיות חשוב, אבל בשנים האחרונות חלה עלייה מתמדת בשימוש בדיבור, בקול, בחיפוש וביישומים אחרים. מומחים מסבירים שהתפתחות זו נוגעת לא רק למנועי החיפוש ולעוזרים הדיגיטליים, שאיתם נעשית האינטראקציה הקולית של המשתמשים, אלא גם לאתרים ולשאר התוכן של מי שרוצים להישאר רלוונטיים במציאות של יותר אינטראקציה קולית. מה בדיוק צריכים לעשות משווקים שרוצים להפיק תועלת מן המגמה הזאת? התשובה היא מטרה נעה, שלא מפסיקה להשתנות, אבל אחד הדברים שנראה שיצטרכו משווקים לעשות כדי לעזור לחיפושים קוליים למצוא אותם הוא שינוי מחשבתי ובעקבותיו שינוי טקסטואלי: כפי שעד היום היה חשוב להתאים את הטקסט באתרים לחיפושים טקסטואליים צפויים, כך נראה שמעכשיו צריך להתחיל לחשוב על חיפוש טקסטואלי, ולמצוא דרכים לכלול שאלות צפויות, ואת התשובות להם, בתוכן של האתר. זאת העצה של מומחים ל"תקופת המעבר", אבל יתכן שעד תחילת השנה הבאה כבר יהיה למומחים יותר מה לומר על המציאות שתיווצר משילוב האינטראקציות הקוליות והאינטליגנציה המלאכותית בכלים שבאמצעותם יגיעו צרכנים לתוכן.

מלבד דרך מנועי חיפוש, צרכנים מגיעים לתוכן ונחשפים אליו, ומקיימים אינטראקציות עם מותגים, דרך הפלטפורמות החברתיות. בשנה הקרובה נראה שהפלטפורמות החברתיות יתאמצו להפוך עבור משווקים מזירות שכדאי לפרסם בהן גם לערוץ שדרכו יוכלו לנהל מסחר.

וידאו הוא עוד תחום לגמרי בלתי מפתיע שחוזר בהערכות לגבי השנה שלפנינו. כמו השימוש במובייל, גם צריכת הווידאו ממשיכה להתחזק, ובמידה מסוימת, שתי המגמות הולכות יד ביד. אבל זה לא אומר שאין בתחום שינויים חשובים. סטרימינג של וידאו בזמן אמת, ואולי השילוב של וידאו ומציאות רבודה או מציאות מדומה — שני תחומים שצוברים תאוצה ככיוונים חדשים של פיתוח חוויות משתמש — הם כר פורה לניסויים ומחשבה יצירתית לא רק עבור חלוצי טכנולוגיה אלא גם עבור מי שרוצים לנצל את האפשרויות החדשות לצרכים שיווקיים.

כמו בשנים קודמות, יש מי שחושבים לקראת השנה החדשה שסוף סוף הגיעה שנת "האינטרנט של הדברים", ה-IoT. כן, זהו תחום שלא מפסיק להתפתח ושמציע כל הזמן רעיונות ואפשרויות חדשים. אבל עד כמה יתפסו חפצים מרושתים מקום חשוב דיו בחיינו שיהפוך אותם למעניינים מספיק כדי להביא אותם למרכז תשומת הלב של משווקים (מלבד של משווקי חפצים מרושתים)? נראה בהמשך השנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Paste your AdWords Remarketing code here