חסימת פרסומות שאתרים יכולים לאהוב

חסימת פרסומות שאתרים יכולים לאהוב

דפדפן שחוסם פרסומות ומציע לאתרים פיצוי מציע מודל שאמור להיות טוב גם לאתרים וגם למשתמשים.

כשפרץ משבר חסימת הפרסומות, חלק מן התגובות לו היו ניסיונות לחשוב איך להתגבר על חוסמי הפרסומות ולאלץ משתמשים להיחשף לפרסומות שמהצגתן מתפרנסים הרבה מפעילי אתרים ומפתחי אפליקציות. אבל חסימת הפרסומות רחוקה מלהיות בעיה טכנית בלבד. המשבר הפנה את אור הזרקורים לשאלות בנוגע ליחס של ספקי תוכן ומפרסמים לקהל שלהם, ובנוגע לפרטיות המשתמשים. רובו הגדול של הפרסום בדיגיטל מתבסס, במידה זו או אחרת (ובדרך כלל במידה רבה מאוד) על מידע אישי עשיר הנצבר ומנותח על ידי רשתות הפרסום, ועבור רבים, זהו מצב מטריד מאוד.

ברנדן אייק, האיש שהמציא את ג'ווסקריפט ואחד ממייסדי מוזילה, עובד על רעיון משלו לפתרון המשבר. הפתרון שמציע אייק הוא דפדפן חדש, Brave, שמחליף פרסומות וסקריפטים שאוספים מידע על המשתמשים. עד כאן הפתרון נשמע זהה למה שמציעים חוסמי פרסומות אחרים. אבל הדפדפן ברייב עושה הרבה מעבר לזה. במקום הפרסומות החסומות יכול הדפדפן להציג פרסומות מטעמו, המכבדות את פרטיות המשתמשים ומתחשבות בחוויית השימוש שלהם (וגם בתעבורת הנתונים ובסוללות של המכשירים הניידים שלהם) ואינן מאטות משמעותית את השימוש. הוא גם יציע למשתמשים את האפשרות לתרום תרומה כספית (בביטקוין) המיועדת לחלוקה בין האתרים העיקריים שבהם הם משתמשים, או לשלם תשלום צנוע תמורת הסתרה של כל הפרסומות.

לאתרים שהפרסומות שלהם יוחלפו בפרסומות ידידותיות למשתמשים מציעים מפתחי הדפדפן חלק גדול הרבה יותר מן ההכנסות שלו ממה שהם מקבלים מרשתות הפרסום. זהו לדעת אייק פתרון מנצח לכל הצדדים. הוא מתבסס על הבנה שבמציאות של הרשת אי-אפשר בלי פרסום, אבל מציע דרך לעשות את הפרסום אחרת, לא דרך רשתות פרסום שפוגעות במשתמשים או מסכנות אותם, אלא בדרך המתחשבת הן בצורך של מפעילי האתרים להתפרנס והן באינטרסים של המשתמשים.

הדפדפן ברייב הוא פרויקט בקוד פתוח, כך שכל אחד יכול לוודא בטיחותו. הדפדפן והרשת שמאחוריו אמנם יאספו מידע מוגבל על הרגלי השימוש של המשתמשים כדי לבסס עליו את חלוקת ההכנסות וכדי לספק פרסום מותאם אישית, אבל מפתחי הדפדפן טוענים שהם נוקטים אמצעים מרחיקי לכת, שעיקרם אנונימיזציה והצפנה, כדי למנוע את האפשרות שמידע כלשהו שנשלח מן הדפדפן יאפשר לזהות את המשתמש אישית. השימוש בביטקוין לאיסוף תרומות גם הוא נועד לשרת את אותה המטרה.

בינתיים אין הסכמי חלוקת רווחים בין ברייב לבין האתרים שלהם מיועד הכסף שהדפדפן מנסה לחולל, ויש מי שמגלים ספקנות לגבי האפשרות שיהיו הסכמים כאלה, מפני שהרעיון להחליף פרסומות באתרים בפרסומות אחרות ולהציע לאתרים חלק מן הרווחים נכשל בעשור הקודם והסתיים בתביעה משפטית של מי שניסו ליישם אותו. בעבר עלו רעיונות להציע למשתמשים לא לראות פרסומות (או לראות פחות פרסומות) לא רק על ידי אתרים ספציפיים אלא גם על ידי רשתות פרסום גדולות, כולל גוגל.

אבל כעת המצב שונה ממה שהיה אפילו לפני שנים ספורות. מפעילי האתרים נפגעים מדי יום מחסימת הפרסומות, וייתכן שכעת הם יהיו בשלים יותר לרעיונות חלופיים. מפתחי ברייב מקווים שחלוקת הרווחים ההוגנת יותר, והעובדה שאף על פי שעדיין אין להם הסכמי חלוקת רווחים, כסף המיועד לחלוקה לאתרים כבר מתחיל להצטבר, יעזרו לשכנע אותם להתייחס בדרך חיובית יותר למודל הפרסום החדש של ברייב.

מפעילי האתרים הם אחד הצדדים שצריכים להשתכנע להצטרף לתוכנית. הצד האחר הוא המשתמשים עצמם, ומשיכת המשתמשים כרוכה בבעיות משלה. רבים אמנם משתמשים בחוסמי פרסומות, אבל רבים אחרים אינם עושים זאת, ומחוללים לאתרים הכנסות דרך רשתות הפרסום הקיימות. כל עוד ערוץ ההכנסה הזה עדיין מספק לאתרים הכנסות מספיק משמעותיות, הם לא ירצו למהר לוותר עליו. חלק מן המשתמשים שרואים פרסומות עושים זאת מתוך חוסר מודעות לסכנות שהם חשופים להן ולאפשרויות העומדות בפניהם. הרבה אנשים גם התרגלו לראות פרסומות ולהתעלם מהן, ויש אנשים שפשוט משלימים עם העובדה שבאינטרנט אין פרטיות. למשתמשים הפחות מוטרדים, אם כן, יהיה קשה לגרום לשנות את הרגליהם.

בינתיים אמור הדפדפן ברייב למשוך בעיקר את המשתמשים שכן מודעים לסכנות ולבעיות הכרוכות בפרסום ורוצים להתגונן. התוכנית של ברייב לעתיד היא להציע הגנה חזקה עוד יותר על המידע שכעת עדיין יישמר בצורה אנונימית ומוצפנת בבסיס מידע מרכזי, על ידי החלפתו במערכת מבוזרת שתהפוך לחלופה רצינית לפרקטיקות הפרסום הנהוגות כיום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Paste your AdWords Remarketing code here