למה הדפדפנים של אפל צריכים להדאיג את גוגל ופייסבוק?

למה הדפדפנים של אפל צריכים להדאיג את גוגל ופייסבוק?

אפל הודיעה על טכנולוגיה חדשה שתחסום פרסומות בדפדפנים שלה. גוגל הודיעה שגם הדפדפן שלה יתחיל בקרוב לחסום פרסומות. מה ההבדל?

לאפל יש שליטה כמעט מוחלטת על מגזר גדול וחשוב של מכשירים דיגיטליים, ממחשבי דסקטופ ועד טלפונים וטאבלטים. קהל המשתמשים המסור של מכשירי אפל נוטה גם להשתמש ביישומים של אפל, כמו הדפדפן ספארי.

לפני שנה וחצי אפל הובילה את המגמה החדשה של תמיכה במאבק בפרסומות ובפגיעה בפרטיות על ידי מפרסמים. עד אז, חסימת פרסומות נתפסה כמעשה "חתרני" מצד משתמשים שבחרו להתקין, מיוזמתם, כלים לחסימת פרסומות. בסוף 2015 שילבה אפל בדפדפנים שלה למכשירים ניידים חוסם פרסומות, ועל ידי כך הפכה את חסימת הפרסומות ל"מיינסטרים".

בעקבות הצעד של אפל נוספה חסימת פרסומות לדפדפנים נוספים, לפחות חלקית. לאחרונה הודיעה גוגל שהדפדפן שלה, כרום — הדפדפן הפופולרי ביותר בדקסקטופ ובמובייל — יתחיל לחסום פרסומות שלא עומדות בקריטריונים מסוימים, וכן על תוכנית שתאפשר למפעילי אתרים לקבל תשלום ממשתמשים שירצו בכך, דרך גוגל, תמורת אי-הצגה של פרסומות.

הצעד של גוגל אולי נראה מפתיע במבט ראשון, לאור העובדה שגוגל היא השחקנית הגדולה ביותר בפרסום, ושכמעט כל הכנסותיה באות מפרסומות. אבל האינטרס של גוגל ברור. כאשר פרסומות נחסמות על ידי כלים השייכים לצד שלישי, השליטה שלה הולכת לאיבוד. על ידי ההצעה של גוגל לדאוג בעצמה לחסימת הפרסומות שמטרידות את המשתמשים, גוגל משאירה בידה את האפשרות להציג פרסומות בלתי פוגעניות, לגבות תשלום במקרים מסוימים כאשר פרסומות נחסמות, או במקום הצגה של פרסומות, ולהמשיך לאסוף מידע. מצדם של המשתמשים עצמם, המהלך של גוגל נועד להיות אטרקטיבי בעיקר מבחינת שיפור חוויית הגלישה.

אבל חוויית הגלישה היא רק אחד ההבטים הבעייתיים בפרסומות. היבט אחר שמטריד משתמשים הוא איסוף המידע האישי עליהם, שעלול לפגוע בפרטיותם. חסימת הפרסומות החדשה שעליה הכריזה אפל מתמקדת בהיבט הזה. לפי הפרטים שחשפה אפל בינתיים, המנגנון שמאחורי חסימת הפרסומות יתמקד בזיהוי ובמניעת מעקב אחר פעילותם של המשתמשים, דבר שניכר בשם שאפל בחרה בשבילו: intelligent tracking prevention. בפרסומים ובהתבטאויות של דוברים מטעם אפל הם הדגישו שלא מדובר בטכנולוגיה שנועדה לחסום פרסומות, אלא שחסימת הפרסומות תהיה בעצם תוצאה של הטכנולוגיה למניעת מעקב ולשמירה על פרטיות המשתמשים.

הטכנולוגיה החדשה של אפל תעשה זאת על ידי חסימה של גורמים שיזוהו ככאלה שמבצעים מעקב. במקום להשתמש ברשימות של גורמים ידועים (זאת הטכנולוגיה העיקרית שעליה מתבססים רוב חוסמי הפרסומות), המנגנון של אפל יעשה זאת על ידי ניתוח ההתנהגות של אלמנטים חשודים, מחיקת עוגיות, וחסימת אלמנטים שיכולים לשמש למעקב. החסימה הזאת אמורה להיעשות באופן מתוחכם דיו כדי לאפשר למשתמשים להישאר מחוברים לאתרים (כלומר לשמור על ה-logins), על ידי שמירה של העוגיות המזהות אותם, ובכל זאת לחסום את היכולת של האתרים האלה להוסיף או לשנות עוגיות לצורך מעקב.

בינתיים עוד לא ברור עד כמה הטכנולוגיה הזאת תהיה שקופה למשתמשים ועד כמה תהיה להם שליטה עליה. אבל אין ספק שהיא מתחילה להדאיג שחקנים רבים בפרסום, ובפרט גורמים כמו גוגל ופייסבוק, שיכולות הפרסום שלהם נשענות על יכולת מעקב אחר משתמשים מחוברים על פני אתרים רבים. קרוב לוודאי שיש כבר מי שמחפשים פתרונות שיעקפו את המנגנון החדש של אפל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Paste your AdWords Remarketing code here