עוד מסמר בארון הקבורה של פלאש

עוד מסמר בארון הקבורה של פלאש

במשך שנים היתה פלטפורמת פלאש של אדובי כלי ברירת המחדל להצגת תוכן עשיר, ובפרט פרסומות. האם סוף סוף הגיע הזמן לנטוש אותה?

כבר כמה שנים שהמעמד של פלאש נמצא בירידה. לפני חמש שנים, באפריל 2010, החליט סטיב ג'ובס לא לכלול תמיכה בפלאש במערכות ההפעלה של המכשירים הניידים של אפל, אייפון ואייפד. הוא חשב שטכנולוגיות חלופיות ופתוחות, בעיקר סביב HTML5, הגיעו לבשלות, בשעה שפלאש נשאר מאחור. פלאש הוא פלטפורמה סגורה אשר לא נתנה למפתחים, כולל אלה של אפל, את מלוא השליטה על כל מה שקורה "מאחורי הקלעים". מסיבה זו יש בפלאש גם פוטנציאל משמעותי לפרצות אבטחה. פרצות כאלה אכן שבו והתגלו בפלאש. ממש לאחרונה הוציאה אדובי עדכון שנועד לטפל בעוד בעיית אבטחה חמורה חדשה שהתגלתה. נימוק נוסף שהעלה סטיב ג'ובס נגד התמיכה בפלאש היה שהשימוש בפלאש מבזבז אנרגיה ומקצר את אורך חיי הסוללה של מכשירים ניידים.

שיתוף הפעולה בין גוגל ואדובי סביב פלאש נמשך זמן רב יותר. אך השימוש בפלאש ירד גם במכשירים מבוססי אנדרואיד, ואדובי עצמה הפסיקה לשחרר גרסאות חדשות של פלאש לאנדרואיד ב-2012. במקום זאת הפנתה גם היא את תשומת ליבה לטכנולוגיות החדשות שהחלו להתבסס כחלופה אטרקטיבית לפלטפורמה הוותיקה.

אבל בדסקטופ, למרות השימוש הגובר בטכנולוגיות פתוחות שהדפדפנים החלו לתמוך בהן באופן מובנה, ללא צורך בהתקנת פלאג-אין, המשיך הפלאש לשמור על מעמדו. הגורמים שהשקיעו כל כך הרבה בטכנולוגיה זו, והמפתחים שהתרגלו לעבוד איתה במשך שנים, לא מיהרו לעזוב אותה, למרות עלייתן של חלופות פתוחות, קלות ובטוחות יותר.

עכשיו גם זה מתחיל להשתנות. גוגל הודיעה שהגרסאות הבאות של דפדפן כרום שהיא מפתחת, אשר חולש על למעלה מרבע משוק הדפדפנים העולמי, ימנעו מתוכן בפלאש לרוץ כאשר אינו התוכן המרכזי בדף. המשתמשים יוכלו לבחור להריץ תוכן זה בלחיצה אם בכל זאת ירצו לראות אותו, או לבחור בהגדרות הדפדפן לאפשר לפלאג-אין להריץ תוכן באופן אוטומטי. אבל כברירת מחדל, תוכן שיזוהה על ידי הדפדפן כשולי, לא ירוץ יותר באופן אוטומטי. רק התוכן המרכזי (כמו סרטון וידאו גדול הממוקם במקום מרכזי בדף) יורץ מיידית. הנימוק העיקרי של גוגל הוא חיסכון באנרגיה. מכיוון שפלאש הוא פלאג-אין בזבזני, עצירת האלמנטים בפלאש אמורה להאריך משמעותית את אורך חיי הסוללה של משתמשי כרום במכשירים ניידים.

רוב התוכן שיושפע מהחלטה זו צפוי להיות פרסומות, ולכן צפויה להיות להחלטה זו השלכות מרחיקות לכת על הבחירות הטכנולוגיות של פלטפורמות פרסום בעתיד הקרוב. אם עד עכשיו היה נוח למפתחים להמשיך להשתמש בטכנולוגיה הוותיקה של אדובי כדי להציג פרסומות הכוללות תוכן עשיר, וידאו ואינטראקטיביוּת לדפדפני דסקטופ, עכשיו אין ספק שנראה מאמצים מצד גורמים טכנולוגיים בענף הפרסום לעבור לנגנים מבוססי HTML5 כדי להגיש למשתמשים תוכן כזה. בטווח המיידי זה עשוי להיות אתגר לחלק מן הגורמים שהשקיעו שנים בטכנולוגיות מבוססות פלאש, אך זהו בסופו של דבר מהלך כמעט בלתי נמנע, ולאחר שהשוק יסתגל לתנאים החדשים, הוא יהיה לטובת כל הצדדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Paste your AdWords Remarketing code here