נקודות למחשבה לקראת בניית אתר מצליח

נקודות למחשבה לקראת בניית אתר מצליח

כדי להשיג את מטרותיהם חייבים אתר אינטרנט להיבנות מתוך ראייה רחבה וכוללת. רק כך הם ניתן למשוך את קהל היעד, לגרום לאנשים להישאר ולהשתמש באתר, ולחזור אליו שוב ושוב.

לא משנה אם מטרות האתר הן מסחריות או אחרות, השגתן תלויה בשילוב נכון של כמה גורמים. טעות שכיחה שעושים מפעילי אתרים, אשר מונעות מן האתרים שלהם לממש את הפוטנציאל הגלום בהם, היא התמקדות באחד מבין הגורמים האלה תוך הזנחה של אחרים.

פרסום ושיווק הם אחד התנאים האלה. אתר שאינו מפרסם את עצמו בדרך כלשהי, בין אם בקמפיין פרסום של ממש ובין אם מפה לאוזן, לא יגיע לידיעת האנשים שיכולים להתעניין בו. זה כמעט מובן מאליו, ובכל זאת יש מי שבונים אתרים נהדרים ועדיין לא לוקחים את ההיבט הזה ברצינות מספקת. צריך ללמוד כיצד לעשות זאת נכון, ובחלק מן המקרים כדאי להיוועץ במומחים לקידום אתרים ולפרסום כדי למצות את האפשרויות ולהגיע לקהל היעד בדרכים האפקטיביות ביותר. האתר עצמו חייב לעזור לאנשים לגלות אותו (findability), וזאת בין השאר על ידי הקפדה על התאמתו למנועי חיפוש (SEO). זה לא דבר שנעשה ביום אחד; על פי רוב זהו תהליך הכרוך בניסוי וטעייה, ניתוח ואופטימיזציה מתמשכים.

לא משנה כמה גדולה ההשקעה בפרסום האתר, אם מי שמגיעים אליו לא ימצאו בו משהו בעל ערך של ממש, או אם יתאכזבו ממה שהוא נותן או מן הדרך שבה הוא נותן זאת, כל המאמץ הוא לחינם. האתר חייב לספק לאנשים שמגיעים אליו סיבה טובה לרצות להגיע אליו, להישאר בו, ולעשות בו את הפעולות הרצויות. באתר שלא נותן זאת למשתמשים אין ערך עבורם, והם ימהרו לעזוב אותו.

כדי לא להיכשל בכך, השאלות הראשונות שחייב מי שמתחיל לעבוד על אתר אינטרנט לשאול את עצמו הן מיהם האנשים שאותם הוא משרת, איזה שירות בדיוק הוא נותן להם, והאם הם אכן ימצאו ערך בשירות זה. לדוגמה, אם מדובר באתר תוכן, השקעה בתוכן ייחודי ואיכותי תעזור לאתר להתבסס, להתבדל ולבלוט, וימשוך אליו עם הזמן אזכורים וקישורים אשר ישפרו את נראותו ברשת.

אבל זו רק ההתחלה. האתר גם חייב לספק את הדבר בעל הערך שאותו הוא מציע בדרך הנכונה. אתר שמסיבות כלשהן אינו נראה מזמין, נעים ונוח לשימוש יקשה על משתמשיו להפיק ממנו את התועלת שהם עשויים למצוא בו ויפגע בתפיסתם אותו כמועיל.

נכון למועד כתיבת הדברים האלה, חלק מן האתרים הרשמיים בישראל הם עדיין דוגמאות מצוינות לאתרים שבהם לא הוקדשה תשומת לב נאותה לשאלות אלה. רק משתמשים בדפדפנים מסוימים ובמערכות הפעלה מסוימות יכולים בכלל להשתמש בהם, האנשים שיכולים להיכנס אליהם לעתים קרובות יתקשו למצוא בהם את מה שהם צריכים, ולפעמים האתרים האלה פשוט לא עובדים. לאנשים שמאחורי אתרים ממשלתיים לא כל כך אכפת (אם כי יש להודות שהמצב משתפר). הם יכולים להרשות לעצמם להתעלם מחוויית המשתמש מפני שאין להם תחליף; ברוב המקרים אף אחד לא יספק במקומם את השירות, וגם אם כן — בבקשה, זה רק יקל עליהם.

זה לא המצב באתרים של גורמים שבאמת מעוניינים לספק שירות, ובמיוחד לכאלה שרוצים למכור ושצריכים להתמודד עם מתחרים. במקרים כאלה, חוויית שימוש גרועה יכולה לקלקל בקלות אתר עם רעיון טוב או שנועד לספק שירות באמת מועיל. ויש כמה וכמה דרכים שבהן חוויית משתמש גרועה יכולה לעשות זאת. בשנים האחרונות הפכה חוויית המשתמש (User Experience או בכינוי השכיח UX) למקצוע של ממש. לעתים קרובות רצוי להיוועץ במומחה ל-UX כאשר מתכננים אתר או אפליקציה, אבל יש כמה עקרונות שכל אחד יכול וצריך לחשוב עליהם בעצמו כאשר הוא בונה אתר אינטרנט, ולא רק בבניית אתרי אינטרנט. אותם עקרונות נכונים לגבי עיצוב של כל מוצר שמצריך אינטראקציה כלשהי עם המשתמש: מוצרים פיזיים, תוכנה, אפליקציות סלולריות, וגם פרסומות.

כדי לאפשר למשתמשים להפיק את הערך שאתר יכול לספק הוא חייב להיות שימושי. שימושיות (usability) פירושה, בין השאר, ארגון הגיוני ובהיר של התוכן אשר עוזר למצוא את מה שמחפשים בקלות המרבית. המצב האידאלי הוא ארגון כל כך ברור שהוא פשוט מובן מאליו. במקרים רבים זה אפשרי, לפחות עבור משתמשים עם היכרות כלשהי במוסכמות רווחות. כאשר זה לא אפשרי, והמשתמש עשוי להזדקק להכוונה, חשוב לספק אותה בצורה הברורה ביותר.

מראה נעים ומזמין תורם לשימושיות (כפי שמראה מכוער ודוחה עשוי לפגום בה). עיצוב המתאים למטרות האתר, כולל שימוש בגופנים נוחים לקריאה, שילובי צבעים נעימים לעין, ופריסה מאוזנת של התוכן על המסך חשובים. כאשר המסך עמוס מדי קשה להתמצא בו. כאשר הקריאה קשה בשל שימוש בגודל לא נכון של גופנים, בשילובי צבעים המקשים על הראייה, התוצאה היא תסכול.

בשנים האחרונות עלה משקלן של סוגיות התאימות. אי-אפשר יותר להניח שהמשתמשים יבקרו באתר רק בדפדפן מסוים או בגודל מסך מסוים. כיום לא זו בלבד שאנשים משתמשים בדפדפנים שונים, אלא גם בפלטפורמות שונות, וחלק הולך וגובר מן הפעילות המקוונת שלהם נעשה באמצעות מכשירים ניידים עם מסכים קטנים. כדי לא להפסיד משתמשים חיוני לחשוב מראש כיצד יוכל האתר להיראות ולפעול היטב בכל פלטפורמה אפשרית, ממחשבים שולחניים עם מסכים גדולים מאוד ועד לטלפונים ניידים עם מסכים קטנים. לא קשה להשיג מטרה זו על ידי תכנון נכון, היצמדות לסטנדרטים ושימוש בטכניקות עיצוב רספונסיביות. בנוסף, כדאי גם לחשוב על משתמשים עם צרכים מיוחדים, כגון לקויי ראייה.

אפשר ללמוד הרבה מניסיונם של אחרים ומניתוח של מה שעובד ומה לא באתרים קיימים. אבל בדרך כלל זאת לא מספיק, ולכן כדאי להעמיד את התוכנית במבחן מתמיד. ניסוי ואיסוף משובים ותובנות של משתמשים אמיתיים חשובים כדי לשפר את חוויית המשתמש. תמיד יש מה לשפר, ובשל השינויים המהירים בטכנולוגיות, בציפיות, במוסכמות ובמה שאולי עושים מתחרים, בדרך כלל אי-אפשר לנוח על זרי הדפנה גם נוכח הצלחה. מה שעובד היטב היום אולי כבר לא יהיה כל כך מוצלח בעוד שנה.

את כל הדברים האלה יש להשלים בתשתית טכנית שתבטיח זמינות. אם האתר אינו נטען מהר, או נופל לעתים קרובות, הוא יפסיד משתמשים פוטנציאליים ויאבד את הקיימים.

לבסוף, אם מדובר באתר הנותן שירות כלשהו, כדאי מאוד שיהיה למשתמשים עם מי לדבר. תגובה מהירה והולמת לפניות מצד משתמשים, ובמיוחד שירות לקוחות טוב, ורצוי שלא רק דרך האתר, הם גורמים משלימים חיוניים להצלחה של הפעילות המקוונת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Paste your AdWords Remarketing code here