וידאו — מכרה זהב מסוכן

וידאו — מכרה זהב מסוכן

וידאו בימינו הוא כמו מכרה זהב. הביקוש לווידאו עצום ומי שמצליח בתחום הווידאו יכול להתעשר. אבל כמו בימי הבהלה לזהב, ההצלחה רחוקה מלהיות מובטחת ומי שמנסה את מזלו מסתכן.

בעידן הטלוויזיה המסורתית נמצא השוק כולו בידי כמה שחקנים גדולים וכללי המשחק היו ברורים יחסית. אבל בעשור האחרון כללי המשחק השתנו לחלוטין בעקבות אפשרויות הצפייה בווידאו מאינספור מקורות אחרים דרך האינטרנט. השינוי אינו מסתכם בכך שערוצי הטלוויזיה וספקי הכבלים איבדו את הבלעדיות שהיתה להם על צריכת הווידאו. דפוסי הצריכה וציפיות הצרכנים השתנו לגמרי, ושוק הווידאו מנסה ללא הרף דברים חדשים מכיוון שאף אחד מן השחקנים הפעילים בו לא מצא נוסחה ברורה להצלחה.

הטלוויזיה ממשיכה להיות ערוץ מרכזי לצריכת וידאו ביתית. בני כל הגילים, אבל במיוחד המבוגרים יותר, עדיין נאמנים לטלוויזיה ואפילו לתוכנית המשדרים שמפרסמים הערוצים המסורתיים. הטלוויזיה המסורתית אינה בסכנה מיידית. אבל בני הדורות הצעירים יותר, אנשים בשנות השלושים לחייהם והצעירים יותר, מעדיפים במידה הולכת וגוברת וידאו שמוזרם משירותי וידאו באינטרנט. בחלקים רבים של העולם, שחקנים מרכזיים בתחום הווידאו הם ספקים גדולים המאפשרים גישה לסרטים, לסדרות ולצורות אחרות של בידור באמצעות האינטרנט כספקי "צד שלישי", בשונה מספקיות הווידאו המסורתיות, חברות הכבלים. נטפליקס היא הדוגמה המוכרת ביותר. כדי להתמודד עם האפשרויות שמציעים ספקים כאלה, חברות הטלוויזיה בכבלים מנסות להתחרות בהם על ידי שירותים דומים המוצעים למנויים. תחרות נוספת צומחת מכיוונן של חברות טכנולוגיה גדולות המנסות לנצל את מעמדן כדי להתבסס אף הן בתחום הווידאו: גוגל ואמזון כהרחבה לשירותים המקוונים האחרים שהן מציעות; מיקרוסופט וסוני דרך קונסולות המשחקים הפופולריות שלהן; גופים בענפי המדיה המסורתית, כמו עיתונים ומגזינים, מוסיפים יותר ויותר וידאו לתוכן שהם מציעים; ואפילו יצרני מוצרי אלקטרוניקה כמו טלפונים, טאבלטים וטלוויזיות מחפשים דרכים להיכנס לתחום הווידאו.

וידאו הוא דרך עיקרית שבה אנשים מבלים את זמנם ואחת מצורות התוכן המושכות ביותר. אין מקום לספק שהווידאו חשוב ביותר ושהפוטנציאל הגלום בו עצום. אבל שחקנים המנסים להצליח בשוק הווידאו, או לשמר בו את הצלחתם, חייבים להתמודד עם מערך מסובך של אתגרים. מגוון האפשרויות הוא רק ההתחלה. כדי למשוך צרכנים ולשמור עליהם, ספקי וידאו חייבים להתבלט, להתבדל, להציע חוויה מושכת, ולספק ללא הרף תוכן חדש. שחקנים חדשים אינם יכולים לצפות להצלחה מיידית. כל ההצלחות שנבנו בענף זה נבנו לאורך זמן, בהדרגה. כאשר לצרכנים יש כל כך הרבה אפשרויות אחרות, אפילו שירות מצוין יתקשה למשוך תוך זמן קצר מספר גדול של משתמשים. ומצד שני, בתחום שהתחרות בה כל כך עזה, קל לאבד משתמשים כאשר מתחרים מתחילים להציע אפשרויות מושכות יותר.

אחד הדברים שחשוב לספקי וידאו להבין הוא שכדי למשוך כמות גדולה של צופים עליהם להציע תוכן מגוון ועשיר מאוד, ובכמויות גדולות מאוד. צרכני הווידאו מצפים כיום לזמינות מיידית ורבים אוהבים לצפות בווידאו ברציפות במשך פרקי זמן ארוכים — למשל לצפות בפרקי סדרה שלמה בזה אחר זה. הם אינם מעוניינים בהכרח בתוכן חדש. סדרות טלוויזיה משנים עברו, למשל, הן מצרך מבוקש. כדי להציע תוכן כזה על הספקים לשלם תמורת רישיון ההפצה, ובלעדיות על הפצת תוכן מסוים, אשר יכולה לעזור למשוך צופים, בדרך כלל יקרה מאוד. העלות של תוכן מבוקש עלולה אפוא להיות חסם משמעותי בפני שחקנים חדשים וקטנים. מסיבה זו, חלק מספקי הווידאו מפיקים תוכן רב בעצמם.

תמיכה מלאה בפלטפורמות שונות היא עוד אתגר חשוב. צרכנים צורכים וידאו באמצעות טלוויזיות, מחשבים ומכשירים ניידים. נמצא שתוכן באורך של עד 30 דקות נצרך בעיקר במכשירים ניידים — טלפונים וטאבלטים — בעוד שתוכן שאורכו שעה ומעלה עדיין נצרך בעיקר בטלוויזיה.

וגם קל טעות בתמחור ובמודל העסקי. יש ספקי וידאו המתבססים באופן מלא על פרסומות. הגישה הראשונית אליהם היא הקלה ביותר, מכיוון שהיא אינה עולה למשתמש דבר, אבל קשה לשמור על משתמשים בשירות המבוסס כולו על פרסומות. שירותים מצליחים הציעו לא פעם שילוב של תוכן הנתמך על ידי פרסום ואפשרויות נוספות בתשלום. בכל מקרה נחוץ ניתוח מתמיד של העדפות המשתמשים ודפוסי השימוש שלהם; טעות כמו פרסום מטריד מדי או תמחור שאינו מושך דיו לעומת אפשרויות אחרות שעומדות בפני המשתמשים, יכולה בקלות לגרום לאובדן קהל הצרכנים.

נתונים ותובנות נוספים נמצאים בדו"ח של חברת הייעוץ Parks Associates.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Paste your AdWords Remarketing code here