האם משפיענים משפיעים?

האם משפיענים משפיעים?

אם להאמין לסקר שנערך בין 170 אנשי שיווק מענפים שונים, התשובה חיובית, אבל יש כמה דברים שחשוב להבין.

אנשים מושפעים מאנשים ונוטים לחקות אנשים שמסיבה זו או אחרת נהנים מהשפעה יתרה. משווקים משתמשים בדמויות כאלה כבר זמן רב, אבל עכשיו מתפתחים כלים ופרקטיקות המאפשרים למדוד, לכמת, להבין ולשפר את התרומה של דמויות משפיעות לקמפיינים שהן מגוייסות לקדם. זהו שלב חדש, שמנקודת ראות שיווקית, מבטא הבשלה של גישה שקודם לכן התבססה יותר על הערכות כלליות מאשר על נתונים. כיום יכולים אנשי שיווק להבין יותר במדויק את ההחזר על ההשקעה שלהם במשפיעים (או "משפיענים"), ולכן גם להציב יעדים לשיתוף הפעולה שלהם עם אנשים כאלה ולהנהיג תמריצים התלויים בתוצאות לעבודה עמם. עוד ביטוי להבשלה של השימוש במשפיעים כאמצעי שיווקי הוא הופעתן של פלטפורמות ייעודיות לעבודה עם דמויות משפיעות.

אחת הפלטפורמות האלה, Linquia, פרסמה תוצאות של סקר שערכה בין משווקים. יש לזכור שמאחורי הסקר עומדת חברה עם אינטרס לקדם את השימוש במשפיעים, ועם זאת, הנתונים מעניינים ומעוררים מחשבה.

המסקנה הכללית הראשונה שעולה מן הסקר היא שאנשי שיווק מסכימים עם הדעה הרווחת, שעבודה עם משפיעים אכן משתלמת ותורמת תרומה משמעותית לתוצאות שהם מצליחים להשיג. תוצאות אלה אינן באות לידי ביטוי דווקא בהבאת קהל היעד לנקיטת פעולה ספציפית (קנייה, הצטרפות לרשימת תפוצה וכו') אלא בקידום המודעות למותג ובעיצוב התדמית שלו ובהעלאת העניין והמעורבות מצד הצרכנים; זהו הדבר שאותו עושים משפיעים הכי טוב. זאת אולי תרומה עקיפה, אבל היא בכל זאת תרומה משמעותיות למכירות ולהכנסות. הדרך העיקרית שבה משפיעים משיגים את התוצאות האלה היא באמצעות תוכן שהם יוצרים על או סביב המותג שהם מפרסמים.

לאור ההסכמה הרחבה בדבר התרומה המושגת באמצעות משפיעים, רוב המשווקים מתכוונים להגדיל (או לפחות לא להקטין) את התקציב שהם מייעדים לעבודה עם משפיעים. זאת למרות שהם עדיין מתקשים בכימות התוצאות. מדידה מדויקת יותר של התוצאות היא אחד האתגרים שהם חושבים שאיתם יצטרכו להתמודד בעתיד הנראה לעין. רוב המשווקים רואים ברמת המעורבות או תשומת הלב (engagement) מצב הצרכנים מדד מרכזי להצלחה. מדדים חשובים אחרים הם הגעה ליותר צרכנים, ומדדים מסורתיים יותר כמו היקף התעבורה המושג בעקבות פעילות המשפיעים.

אתגרים מרכזיים נוספים שאנשי שיווק חושבים שעליהם עדיין להתמודד איתם בהקשר זה הם איתור המשפיעים הנכונים והערכת המשקל היחסי שעליהם לתת לעבודה עם אנשים כאלה במסגרת תקציב השיווק הכולל. סביר להניח ששיפור התשובות לשאלות שלהם בנוגע למדדי ההצלחה יאפשרו להם למצוא פתרונות מושכלים יותר לאתגרים אלה. המדדים או המטרות הנקבעים לשימוש במשפיעים הוא גם המפתח לשאלה באיזה מודל תשלום ושיתוף פעולה לבחור בעבודה איתם.

לשאלה בנוגע לערוצים שדרכם מצופה מן המשפיעים להגיע לקהל היעד שלהם התשובה ברורה ביותר: בראש ובראשונה דרך הפלטפורמות החברתיות, ומבין אלה, פייסבוק ואינסטגרם הן הפלטפורמות המועדפות. אבל בנוסף לרשתות החברתיות, גם בלוגים ממשיכים להיות כלי מרכזי.

הסקר נערך בארצות הברית, שבה קבעה נציבות הסחר הפדרלית (FTC) כללים להגנה על צרכנים, שבין השאר דורשים לחשוף את היחסים בין משפיעים לבין משווקים. קרוב ל-90% ממשתתפי הסקר אמנם השיבו שהם עושים זאת בהתאם לחוק, אבל רק 55% השיבו שהם מכירים את התקנות העדכניות…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Paste your AdWords Remarketing code here