מעולה? מדהים? עצוב?

מעולה? מדהים? עצוב?

פייסבוק הוסיפה חמש תגובות חדשות ל"אהבתי" הוותיק. מה המשמעות בשביל משתמשים ומפרסמים בפייסבוק?

במשך שנים דרשו משתמשי פייסבוק אפשרויות תגובה נוספות מלבד ה-Like. לעתים קרובות הדרישה היתה פשוט להוסיף גם תגובה שלילית, dislike. אחרי תקופה של בדיקות מוגבלות, החל מן החודש שעבר פייסבוק סוף סוף מעניקה למשתמשים בכל העולם תגובות חדשות. אבל במקום התוספת של תגובה שלילית שמשתמשים ביקשו וציפו לראות, הוסיפה פייסבוק חמש תגובות: Angry, Sad, Wow, Haha, Love. (בעברית שמות התגובות קצת מבולבלות: ל-Love קוראים "מעולה" כי ה-Like כבר נקרא "אהבתי"…).

המטרה של פייסבוק אינה רק לשרת את המשתמשים ולתת להם את כלי הביטוי שהם רצו. עבור פייסבוק, התגובות החדשות הן מקור פוטנציאלי למידע עשיר יותר על המשתמשים, מידע שהיא יכולה להשתמש בו לתועלתה ולתועלת המפרסמים שמהם היא מרוויחה. בעוד שה-Like הישן היה אות גנרי להתעניינות כלשהי, שלא הבחין אפילו בין תגובה חיובית לשלילית (או שהחמיץ יכולת לדעת על היחס של המשתמש לתוכן) עכשיו יכולה פייסבוק ללמוד יותר על סוג ההתעניינות בסוגים שונים של תוכן: מה אנשים אוהבים, מה מצחיק אותם, מה מעציב ומה מכעיס אותם.

לפי ההצהרות הרשמיות של פייסבוק, בשלב ההתחלתי, לתגובות שונות לא תהיה השפעה שונה על התוכן שמשתמשים יחשפו לו. אבל עם הזמן מצפה פייסבוק ללמוד להשתמש בתגובות שונות כדי לדעת מה להציג למשתמשים. זה לא הולך להיות פשוט. אפשר לדמיין בקלות, למשל, שמשתמשים ילחצו על "עצוב" או "כועס" בתגובה לתוכן של חברים כדי להביע השתתפות בצער או תמיכה (ושהם בהחלט ירצו לראות עוד תוכן של אותם החברים), אבל שלגבי פרסומות מעצבנות הם ישתמשו באותן תגובות כדי להביע יחס שלילי (שפירושו העדפה שלא להיחשף יותר לתוכן הזה).

בכל זאת, מפרסמים תולים תקוות בתגובות החדשות. לדוגמה, קל לראות את הפוטנציאל שבמיקוד של פרסום במשתמשים שהביעו אהבה לתוכן שלהם, ובהימנעות מהמשך של הצגת פרסומות למשתמשים שהביעו יחס שלילי כלפי פרסומות או צורות נוכחות אחרות של מותגים. כך יוכלו מפרסמים לא רק להימנע מפרסום לקהל בלתי רלוונטי, אלא גם לצמצם את כמות התגובות שליליות מצד משתמשים כאלה — תגובות שעלולות לפגוע בתדמית שהם בונים. פרסום טוב בנוי על הבנה של רגשות שאנשים חשים, והתגובות העשירות יותר בפייסבוק נראות מבטיחות כמקור עשיר למידע חדש ויקר ערך על רגשות.

יש מפרסמים שלא מחכים למידע החדש הזה ומחפשים כבר עכשיו לנצל את התגובות החדשות:

ומה לגבי המשתמשים עצמם? הרבה אנשים קיבלו את התגובות החדשות בברכה. הם אמנם לא קיבלו את ה-Dislike שרבים כל כך רצו לראות במשך שנים, אבל האפשרויות החדשות בכל זאת פותחות דרכים עשירות יותר לבטא את היחס שלהם למה שהם רואים. … או שהן יוצרות התלבטויות חדשות: איך יפרשו החברים שלנו תגובת "אהבתי" לעומת "מעולה" או "חחח"? "עצוב" לעומת "כועס"? מה אם אפשר היה לאפשר לשלב תגובות, למשל עצב וכעס? ואם כבר נותנים לנו לבטא רגשות, אולי יש מקום לרגשות נוספים או אחרים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Paste your AdWords Remarketing code here