וידאו אנכי: ממטרד לפורמט פרסום נחשק

וידאו אנכי: ממטרד לפורמט פרסום נחשק

הטלפון החכם ניפץ את התפיסה הישנה שווידאו חייב להיות אופקי. המשתמשים הרגילים אוהבים אותו, ועכשיו, מפיקי תוכן ומפרסמים לא יכולים להמשיך להתעלם ממנו.

כמעט מאז ימי התמונות הנעות הראשונות, סרטים צולמו בדרך כלל במסגרות שבהן הרוחב היה גדול יותר מהאורך. היחס בין האורך לרוחב השתנה, אבל הרוחב נותר ארוך יותר. הנורמה הזאת נחשבה ל"טבעית" יותר לבני אדם, מפני ששדה הראייה שלנו גדול קצת יותר לרוחב מאשר לגובה. ואפילו נמצאו לכך הסברים אבולוציוניים, למשל שלאבותינו הקדמונים היה חשוב לראות מה מתקרב מעבר לאופק האנכי. עם השנים, מסכי הקולנוע ומסכי הטלוויזיה, וגם מסכי המחשב, הלכו והתארכו אנכית. בקולנוע, המגמה הזאת אפשרה לצלם תמונות רחבות המכסות הרבה נוף, הרבה אופק.

כשהווידאו נהיה אינטרנטי, המסגרות המיועדות להם נוצרו אף הן, באופן טבעי, בפורמטים אופקיים. כל שידורי הטלוויזיה היו אופקיים, כל הסרטים היו אופקיים, כל מצלמות הווידאו צילמו וידאו אופקי, ולכן גם כל הסרטונים שמצאו את דרכם לאינטרנט היו אופקיים. ואז, כשהתחילו לחדור לחיינו הטלפונים החכמים התחילה להתפשט בתרבות תופעה שעד מהרה זוהתה כמטרד אינטרנטי חדש: הווידאו האנכי. הוא נולד כאשר אנשים שהיו רגילים להחזיק את הטלפונים שלהם אנכית גם התחילו לצלם בהם סרטונים, בלי להטות את הטלפון למצב אופקי. לפעמים, כשאנשים העלו אותם למקומות כמו יוטיוב, היה צריך לסובב את הראש, או את המסך, כדי לראות אותם בכיוון הנכון. וכאשר טרחו לסובב אותם לפני שהעלו אותם לאינטרנט (עד מהרה הטלפונים החכמים נהיו מספיק חכמים כדי לעשות זאת בעצמם), התוצאה היתה המראה המוזר של וידאו בפס אנכי צר, שמשני צדדיו פסים שחורים.

כדי להילחם במטרד המעצבן האינטרנט התחילו להופיע מדריכים לצילום "נכון" של וידאו. אבל היו גם מי שפיתחו דרכים לצמצם את המפגע החזותי על ידי מילוי של השוליים הריקים במשהו אחר — בדרך כלל בגירסה מתוחה ומטושטשת של הווידאו האנכי.

אבל ככל שגבר השימוש במכשירים ניידים הופיעו יוזמות שאימצו את הפורמט האנכי. אפליקציית הסרטונים הקצרצרים Vine, למשל, התבססה על ההנחה שהשימוש במובייל הוא אנכי. ועם הזמן המשיכו עוד ועוד יישומים מוכווני-מובייל לאמץ את הפורמט במקום לדחות אותו כמוטעה ומעצבן. אולי יותר מאחרים, התרומה של סנאפצ'אט לפופולריות של הפורמט הזה היתה משמעותית. ומתברר שלפחות בצפייה במסך אנכי — כלומר על מסכים של טלפונים בצורה שבה אנשים רגילים להחזיק אותם — צופים לא מוצאים בעיה בווידיאו אנכי. להפך, לפי סקר שנערך בזמן האחרון, רובם הגדול אוהבים את הפורמט הזה וחושבים שהוא מתאים יותר למדיה החברתית.

אבל הממצאים החדשים רק מאשרים את מה שיש מי שהבינו כבר מזמן. חברות שונות, כולל פלטפורמות פרסום, עובדות כבר זמן מה על יישומי וידאו בכלל, ועל פלטפורמות פרסום בפרט, המותאמות לווידאו אנכי, כלומר לדרך שבה מתברר שנוח ונעים לאנשים לראות תוכן וידאו במכשירים שנמצאים כל הזמן בידיהם. לפי חברות המפתחות את הפורמטים האלה, מפרסמים מגלים בהם עניין הולך וגובר. אחת החברות הבולטות בהקשר זה בארה"ב, Virvool, מנסה להפוך את פורמט הפרסום הזה לסטנדרטי, וגם Alooma.tv הישראלית מתמקדת בפורמט האנכי ומציעה מגוון פתרונות פרסום שלוקחות ברצינות את הצורה שבה אנחנו מחזיקים את הטלפון. יש יסוד להאמין שעם הזמן, וידאו ופרסומות וידאו בפורמט אנכי אכן יהפכו לדבר שגרתי יותר בחיינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Paste your AdWords Remarketing code here