מה ישכנע משתמשים לא לחסום פרסומות?

מה ישכנע משתמשים לא לחסום פרסומות?

פרסומות הן מטרד ותיק, אבל הן גם אחד היסודות הכלכליים של האינטרנט. האם אפשר לשכנע משתמשים לראות פרסומות במקום להילחם בחסימתן?

משתמשים מתוחכמים יותר מודעים לכך שהבעיה בפרסומות אינה רק שלפעמים הן מעצבנות ומאטות את הגלישה. הם יודעים שפרסומות שמוטבעות בתוכן שהם צופים בו גם אוספות עליהם מידע שעלול לפגוע בפרטיותם. לכן לא מפתיע שגם אמצעים לחסימת פרסומות הם דבר לא חדש, אפילו במונחי ההיסטוריה המהירה של האינטרנט. בשנות התשעים של המאה הקודמת המטרד העיקרי היה חלונות קופצים (פופ-אפים). זאת היתה בעיה כל כך רצינית, שבתחילת המילניום הנוכחי התחילו דפדפנים לשלב בתוכם את האפשרות לחסום חלונות כאלה. לדפדפן השכיח ביותר, אינטרנט אקספלורר, הגיעה חסימת החלונות הקופצים (שבדרך כלל הכילו פרסומות, אבל לפעמים גם קוד מסוכן) בשנת 2004.

אבל זה לא היה פתרון מספק לבעיה. הקוד שניתן להריץ בתוך הדפים השתכלל, וכעת נדרשו אמצעים משוכללים יותר כדי להימנע מן הפרסומות. התשובה לבעיה זו באה בצורת תוכנה נפרדת (שפעלה כשרת פרוקסי מקומי או כתוסף לדפדפן) שבמקרים מסוימים רק מנעה מפרסומות להיראות אך בכל זאת אפשרה להן להיטען (וכך טיפלה בהפרעה החזותית בלבד) ובמקרים אחרים מנעה את טעינתן של פרסומות לפי קריטריונים מסוימים (וכך חסכה תעבורת נתונים והגנה על משתמשים מפני מעקב).

אמצעים כאלה קיימים כבר למעלה מעשר שנים, ובמהלכן הם הלכו והשתכללו. הקריטריונים הפשוטים שבהם השתמשו הדורות הראשונים של מוצרים אלה לזיהוי פרסומות (כגון גודל אופייני של אלמנטים כמו תמונות או שמות דומיין ידועים) התחלפו בהדרגה בניתוח מתוחכם יותר ויותר. גם המפרסמים, מצידם, פיתחו אמצעים מתוחכמים יותר כדי להקשות על חסימת הפרסומות. אבל בסך הכל, מרוץ החימוש הזה נשאר על אש קטנה יחסית (או לכל היותר בינונית).

ואז, לפני שלוש שנים בערך, התחיל היקף השימוש בחוסמי פרסומות לעלות בקצב מהיר. היו לכך סיבות מכמה סוגים. מצד אחד, הרצון להרוויח יותר ויותר גרמה להגברת עומס הפרסומות. זה הטריד במסכים גדולים של מחשבים שולחניים, אבל הטריד פי כמה במסכים הקטנים של המכשירים הניידים, שבהם עומס הפרסומות גם גרם להאטה משמעותית של התקשורת ולפעמים לעלות כספית למשתמשים בגלל נפח תעבורת הנתונים המוגדל. למשתמשים נמאס, והם התחילו לחפש דרכים להיפטר מן הפרסומות. בנוסף, עם הזמן גם גברה המודעות למה שעושות פרסומות "מאחורי הקלעים". יותר אנשים הבינו שהפרסומות שהם רואים גם אוספות עליהם מידע שהם לא תמיד מעוניינים למסור לרשתות פרסים.

הנהירה לחוסמי הפרסומות הקפיצה את בעיית החסימה לראש סדר העדיפויות של תעשיית הפרסום הדיגיטלית בעולם. אי-אפשר היה להתעלם יותר מהיקף חסימת הפרסומות, מפני שהיקף ההפסדים כתוצאה ממנה גדל לממדים רציניים. המודעות לבעיית חסימת הפרסומות הובילה להתפתחויות מסוגים שונים. מצד אחד, היו מי שהגבירו את המאמצים למצוא פתרונות טכנולוגיים שיעקפו את חוסמי הפרסומות, דבר שגרר, כמובן, מאמצים מוגברים מצד מפתחי אמצעי החסימה לעקוף את חסימת חוסמי הפרסומות. מצד שני, התחילו גורמים בענף הפרסום לערוך חשבונות נפש ולהבין שהחמדנות אולי העלימה מעיניהם את הפגיעה במשתמשים, שכעת מביעים את מחאתם באמצעות חסימת פרסומות. השחקנים בענף התחילו לחפש צורות פרסום שיהיו מקובלות יותר על המשתמשים ויפחיתו את רצונם לחסום את הפרסום כליל. כדי להשיג זאת התחילו לחשוב על דרכים להפוך את הפרסומות לפחות מטרידות וליותר מושכות. פרסום ילידי היה אחד הכיוונים. הפיכת הפרסומות למעניינות, במיוחד בעזרת וידאו, היה כיוון אחר. ויש גם מי שמציעים פרסום מתחשב שמבטיח לא להפריע בעיניים ולא להפר את פרטיות המשתמשים כלל. תשובות לחשש מפני הפגיעה בפרטיות כללו שינוי במדיניות הפרטיות של גורמים מסוימים, מתן אפשרות להימנע מפרסום ממוקד (או הברירה לאפשר אותו), או הצעה של אתרי תוכן למשתמשים לתמוך בהם פיננסית תמורת סילוק הפרסומות.

האתר Digiday פרסם כמה נתונים מרכזיים שעולים ממחקרים על הסיבות לחסימת פרסומות. הצד המדאיג של נוגע בראש ובראשונה להיקף הגדול של השימוש בחוסמי פרסומות (או של הרצון לעשות זאת). אין ספק שאלה מספרים שאי-אפשר להתעלם מהם, במיוחד לאור העובדה שמהפרופיל הדמוגרפי של המשתמשים עולה שקהלי יעד חשובים במיוחד של הפרסום — צעירים שחלק גדול מחייהם הם חיים דיגיטליים — הם אלה שמשתמשים בחוסמי פרסומות יותר מאחרים.

אבל הנתונים גם שופכים אור על הסיבות לרצון לחסום את הפרסומות. המידע הזה יכול לעזור למפרסמים להבין מה הם יכולים לעשות כדי להקטין את הרצון הזה ולהפחית את המוטיבציה של משתמשים להמשיך לחסום פרסומות. נראה שאם יוכלו לשכנע משתמשים שהפרסומות בטוחות, ולהבטיח שהפרסומות לא יהיו פוגעניות ולא יגרמו להאטה ולתעבורת נתונים מוגזמת, רבים לא ימשיכו להרגיש צורך לחסום פרסומות. מכיוון שקהל חוסמי הפרסומות מורכב בחלקו הגדול מאנשים שמבינים את העולם הדיגיטלי, מתברר שחלקם גם בהחלט יהיו מוכנים לתמוך כספית במי שיוצרים את התוכן שהם צורכים כדי לאפשר לתוכן הזה להיווצר בלי להסתמך על פרסומות כמקור להכנסה. יותר ויותר אתרים מציעים לקהל שלהם כבר היום אופציה של גלישה ללא פרסומות תמורת תשלום צנוע, או במקרים מסוימים תמורת דמי מנוי.

לחסימת הפתרונות אין פתרון אחד. למקרים שונים מתאימים פתרונות שונים. אבל הבנה של האנשים שפונים לשימוש בחוסמי פרסומות היא צעד ראשון והכרחי שכל מי שבעיה זו נוגעת לו חייב לעשות כדי להבין באיזה פתרון לבחור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Paste your AdWords Remarketing code here