למה גוגל מוסיפה חסימת פרסומות לדפדפן כרום?

למה גוגל מוסיפה חסימת פרסומות לדפדפן כרום?

כרום הוא עכשיו הדפדפן הפופולרי ביותר בדסקטופ ובמובייל. מדוע חושבת גוגל, שחלק גדול מהרווחים שלה באים מפרסום, שכדאי לה להוסיף לו חסימת פרסומות?

חסימת פרסומות היא בעיה שאינה נעלמת, ושענף הפרסום העולמי לא מפסיק לחפש דרכים להתמודד איתה. במובייל, היקף חסימת הפרסומות עדיין קטן (אבל גדל). בדסקטופ הוא קרוב ל-20%, ושכיח דווקא בקרב קהלים מתוחכמים וצעירים שבמקרים רבים דווקא הם קהל היעד שאליו פונים ספקי תוכן שהפרסום הוא מקור הכנסה מרכזי שלהם.

חלק מספקי התוכן ניסו, ועדיין מנסים, להתמודד עם הבעיה על ידי התניית הגישה לתוכן בתשלום (בדרך כלל בצורת דמי מנוי שאמורים לפצות אותם על אובדן ההכנסות). אחרים מסתפקים רק בניסיונות לדבר לליבם של המשתמשים, ולבקש (בדרך כלל בצורת מסרים במקומות שבהם אמורות להופיע פרסומות) שיבטלו את חסימת הפרסומות באתר הספציפי כדי לאפשר להם להמשיך להתקיים.

אחת הסיבות לחסימת פרסומות היא החשש של משתמשים לפגיעה בפרטיות, מתוך הבנה שפרסומות אינן רק תמונות או סרטונים אלא גם סקריפטים שאוספים עליהם מידע שהולך ומצטבר בידי חברות גדולות. אבל מתברר שסיבה חשובה הרבה יותר היא המטרד שפרסומות גורמות — מטרד חזותי ולפעמים קולי, ומטרד מהבחינה שפרסומות לא פעם מאטות במידה מורגשת את קצב הטעינה של התוכן. בשנים האחרונות הבעיה האחרונה חשובה במיוחד במובייל, שם נפח התעבורה הגדול יותר עשוי לפעמים להתבטא גם בעלויות נוספות למשתמשים.

לכן, זה זמן רב שגורמים שונים מנסים להמציא פתרונות שיחזירו את אמון הציבור בפרסומות, יצמצמו את המוטיבציה להמשיך להשתמש בחוסמי פרסומות, ויאפשרו למפרסמים ולמי שמרוויחים מהצגת הפרסומות להמשיך להרוויח. חלק מהמאמצים האלה נעשים כיוזמות פרטיות, אבל הם נידונים גם במסגרת שיתופי פעולה רחבים של גורמים שונים בענף הפרסום כמו "הקואליציה לפרסומות טובות יותר" (Coalition for Better Ads).

אחד הכלים הוותיקים לחסימת פתרונות, תוסף הדפדפן Adblock Plus, הציע במשך שנים, כברירת מחדל, חסימה חלקית של פרסומות, שתאפשר לחלק מהפרסומות להמשיך להיראות, בתנאי שהן עומדות בקריטריונים מסוימים של התחשבות במשתמשים. הגישה הזאת משכה ביקורת חריפה בענף, והאשמות שלאמיתו של דבר, מדובר בסחיטה, מפני שחוסם הפרסומות הזה אפשר הצגה של פרסומות של גורמים ששילמו תמורת אי-החסימה. בין הגורמים האלה היו אפילו שחקנים גדולים כמו גוגל.

נראה שעכשיו גוגל מאמצת בעצמה חלק מהרעיונות שבזכותם זכה Adblock Plus לפופולריות הנרחבת שלו. חברת גוגל שולטת באופן כמעט מוחלט בפרסום בתחום החיפוש ומחזיקה בידיה חלק עצום מהפרסום בדיגיטל בכלל. כבר כמה שנים שהיא מחפשת פתרונות משלה לבעיית החסימה, הפוגעת גם בה. לפני כשנתיים הציגה גוגל תוכנית שנועדה לאפשר למשתמשים לבחור שלא לראות פרסומות תמורת תשלום קטן. לפני כשנה התחילה גוגל לבדוק את האפשרות לפגוע בדירוג החיפוש של אתרים שהציגו פרסומות מסוגים שנתפסים כמטרידים במיוחד.

הצעד האחרון של גוגל במאמציה להתגבר על בעיית חסימת הפרסומות הוא עדכון של הרעיון הישן שלה. הפעם מנסה גוגל לנצל את הפופולריות של הדפדפן שלה, כרום, הן בדסקטופ והן במובייל. התוכנית החדשה היא לאפשר למשתמשים לשלם סכום קטן (דרך שרות התשלומים של גוגל) כאשר פרסומות אינן מוצגות באתרים של ספקי תוכן ששותפים לתוכנית (תוכנית שמזכירה את הרעיון שמאחורי הדפדפן Brave). חסימת הפרסומות לא מתוכננת להיעשות באופן גורף, אלא על בסיס קריטריונים דומים לאלה שגוגל מיישמת בתחום החיפוש. האתרים שבהם ייחסמו פרסומות יהיו אתרים עם פרסומות שנתפסות כמטרידות או פוגעניות כלפי המשתמשים. גוגל התחילה להפיץ את המידע על המדיניות החדשה שלה עכשיו, כדי לאפשר למפעילי אתרים להתאים את הפרסום שהם מציגים לקריטריונים האלה ועל ידי להימנע מחסימת הפרסומות.

שילוב חוסם הפרסומות שמשאיר את החסימה או את ההצגה של פרסומות שמשתמשים יהיו מוכנים לראות בידי גוגל נועד לחזיר לידיה את השליטה, את היכולת לאסוף מידע, ואת ההכנסות האבודות שגרמו חוסמי פרסומות אחרים. היא נועדה גם למנוע את התפשטות חסימת הפרסומות במובייל, לאחר שבמסכים גדולים, התגובה האטית של הענף למה שהטריד את המשתמשים גרמה נזקים כבדים.

המאמר נכתב ע"י WebManager חברה לקידום אתרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Paste your AdWords Remarketing code here